Luchtpistool

Klein kaliber pistool

Klein kaliber geweer — knielend

Groot kaliber pistool

Voor elk van de genoemde disciplines zijn er het hele jaar door competities tussen de verenigingsleden onderling. Je schiet tegen medeschutters die vergelijkbare prestaties behalen. Schiet je voldoende keren binnen een wedstrijd, dan win je een prijs. Er zijn per jaar 4 wedstrijden om in mee te schieten.

De uitdaging bij het luchtpistoolschieten ligt in de beheersing van de techniek en controle. Door de relatief lage loopsnelheid van het luchtkogeltje is deze beheersing van groot belang. De lange vizierlijn tussen keep en korrel maken echter een hoge mate van accuratesse mogelijk. Heb je geen eigen pistool, dan is er een verenigingspistool beschikbaar.
Afstand: 10 meter
Wanneer: zaterdag (19.00 - 23.00 uur)

Luchtgeweer is de "instap"-discipline bij SV Generaal Joubert. Ieder jeugdlid start met deze discipline. De bedoeling is op een afstand van 10 meter de roos te raken.
De vereniging beschikt over 6 luchtgeweren, waarvan 1 links geweer, in diverse maten. Onder begeleiding kan er vervolgens geschoten worden voor de interne wedstrijden en om te trainen voor de uitwedstrijden. Kijk voor meer informatie op de “Jeugdleden”-pagina.
Schutters tussen de 8 en 12 jaar kunnen ook terecht bij  SV Generaal Joubert en schieten staand en opgelegd met knikloopgeweren.
Afstand: 10 meter
Wanneer: zaterdagmiddag (16.00 - 18.30 uur)

Het schieten met klein kaliber geweer in de knielende houding wordt door veel leden beoefend. En ook op veel verschillende niveaus, dus er is voor elk type schutter een klasse van gelijken waarmee hij of zij om de prijzen kan strijden. Er wordt geschoten met een enkelschots grendelgeweer in kaliber .22(5,5 mm). Door de looplengte van rond de 70 cm en de nauwkeurige diopter vizieren kan er zeer accuraat geschoten worden. De vereniging beschikt over een aantal eigen geweren voor leden die geen eigen geweer hebben.
Afstand: 12 meter
Wanneer: dinsdag(19.00 - 23.00 uur) en zaterdag(16.00 - 23.00 uur)

Het schieten met klein kaliber pistool is een populaire discipline. De kosten zijn door de .22 patroon relatief laag, terwijl de accuratesse toch voldoende hoog is. Bij SV Generaal Joubert kan worden geschoten op de afstanden 10 en 25 meter. Door de wijze van schieten (met gestrekte arm en keep-korrelvizieren) is een goede techniek en concentratie van belang om goede scores te behalen.
Afstand: zowel 10 meter als 25 meter
Wanneer: di avond als ook za middag/avond

Klein kaliber karabijn — staand

Het schieten met klein kaliber karabijn wordt voorlopig alleen in de staande houding beoefend. Er wordt geschoten met een enkelschots karabijn in kaliber .22(5,5 mm). De vereniging beschikt over een aantal eigen karabijnen voor leden die geen eigen karabijn hebben. Er wordt geschoten op de officiële   5-rozen KKK kaarten. Er is een competitie voor de dinsdag en de zaterdag gecombineerd.
Afstand: 12 meter
Wanneer: dinsdag(19.00 - 23.00 uur) en zaterdag(16.00 - 23.00 uur)

Heb je bewezen dat je met een klein kaliber pistool kan omgaan, dan is er de mogelijkheid om ook met groot kaliber te schieten. De afstand die bij de Generaal Joubert in deze KNSA gereglementeerde discipline SPORTPISTOOL zwaar kaliber (min. .30 tot max. .38) geschoten wordt is 25 meter. Op deze afstand worden de gebruikte kogelpunt, kruitlading, kruitsoort meer van belang en kan het lonend zijn om zelf de juiste combinatie samen te stellen. Natuurlijk geldt ook hier dat een goede techniek en concentratie de basis zijn voor een goede score.
Afstand: 25 meter
Wanneer: op dinsdag(19.00 - 23.00 uur) en op zaterdag(16.00 - 23.00 uur)

De vereniging staat open voor alle typen schutters. Zowel de schutter die voor zijn ontspanning een paar kaarten schiet, en de ervaren wedstrijdschutter die serieus wil trainen, kunnen terecht bij de SV Generaal Joubert. Het hele jaar door zijn er interne wedstrijden en daarnaast bezoeken we ook de vele wedstrijden die bij andere verenigingen worden georganiseerd. Voor de prijzen en natuurlijk ook voor de ontspanning. Door een klasseringsysteem zal je altijd uitkomen in een klasse met schutters die op een vergelijkbaar niveau presteren.
Ook voor de jeugd bestaat de mogelijkheid om, onder begeleiding, te schieten. In de leeftijd van 8 tot 18 jaar kan er met luchtgeweer worden geschoten.

Wil je na het bekijken van alle informatie eens langskomen of al meteen lid worden, stuur dan een e-mailbericht naar
info@svgeneraaljoubert.nl . Op één van de andere pagina’s vind je alle informatie over het lidmaatschap.